Trends spotten voor ondernemers

WAAROM INSPELEN OP TRENDS ALS ONDERNEMER?

Trends zijn er in overvloed. Van snelle hypes tot langzame wereldwijde verschuivingen. Waarom zou je als ondernemer kijken naar trends? Soms zit je als bedrijf iets te veel in je eigen bubbel. Een trend betekent vaak een nieuwe ontwikkeling, een nieuw probleem of behoefte. En hier ligt een kans door als eerste op deze behoefte in te spelen. Laat zien dat je werkt met een trend, bijvoorbeeld met een video of artikel over dit onderwerp, hiermee laat je doorschemeren dat jouw bedrijf goed op de hoogte is. Dit draagt bij aan je expertstatus en een goede positie ten opzichte van je concurrentie. Niet elke trend is relevant voor jou of je bedrijf. In dit artikel laat ik zien hoe ik zelf trends spot en verwerk in mijn illustratieve werk voor ondernemers. 

Trends spotten 

Als illustratief ontwerper maak ik illustraties en ontwerpen voor bedrijven. Zij willen hun product of dienst onder de aandacht brengen en hun zichtbaarheid vergroten. Daarom is het voor mij belangrijk om op de hoogte te zijn van (online) design, marketing en communicatie trends. Zo blijf ik dankzij Frankwatching op de hoogte van online trends als voice search en de groei van video. Dit zijn globale trends, maar ook heel concreet kijk ik naar kleuren, fashion en favoriete onderwerpen voor mijn illustraties. Teken ik bijvoorbeeld een dame of heer in sociale situatie, dan is de outfit up to date en zie je op de achtergrond planten en items die op dit moment een trend zijn. (Denk aan de populaire pannenkoekplant, de Pilea)

Ik vertaal trends door te kijken naar:

- Onderwerpen
- Kleur
- Patronen
- Lettering 
- Bijzonderheden (denk aan: dieren, planten, materialen) 

HUIDIGE TRENDS VERTALEN

Wil je zelf trends spotten? Het is niet moeilijk. Een kort bezoekje aan de binnenstad van Enschede levert direct al een aantal inzichten op. Welke kleuren zie je momenteel in de schappen liggen? Op de foto’s zie je vrolijke kleuren gecombineerd met rustige aarde tinten. Denk aan oker geel, donker blauw en verschillende groene en grijze tinten. Sommige kleuren blijven maar een seizoen populair, maar de meeste kleuren blijven wel enkele jaren in beeld. Eerst in de fashion, vervolgens in de home decor producten en tot slot in winkels zoals de Action. Nieuwe productcatalogussen van grote merken geven dan ook een goed beeld van de huidige en komende trends. Zo durf ik wel te zeggen dat we geel het komende jaar heel veel gaan zien. 

Wat valt nog meer op? Naast kleur kan je ook kijken naar patronen, letters en onderwerpen. Wat voor soort dingen, planten of dieren komen veel voorbij? Op de foto’s zie je veel producten met goudkleurige details. Waar we vorig jaar veel koperkleurige items zagen, zie je nu veel glanzend goud. Kijk maar naar de gouden stippen op het notiteboekje, goudkleurige kandelaars etc. Dit vertaalt zich terug in communicatie trends als goudkleurige details in drukwerk (Logo met goudfolie op een ruw kartonnen ondergrond). Ook zie ik in interieur bladen veel tipi tenten voor kinderen staan, je ziet hem hier ook afgebeeld op een kaart in het kaartenrek. Op de kaarten staan veel dingen uit de natuur afgebeeld; bloemen, wolken, bladeren, appels. De tipi en de natuur staan symbool voor een gevoel van vrijheid, organisch en aards. Die komen voort uit onbewuste grote verschuivingen. Deze zijn als leek lastiger vast te leggen, hiervoor ga ik graag naar beurzen en lezingen over trends.

Trendlezing tijdens de Show Up 

Afgelopen februari bezocht ik de Show Up, een beurs voor de home & gift markt. Ik luisterde hier naar de trend lezing van Jan Trendman over de design en interieurtrends voor 2019. Hij vertelde over vier grote thema’s op wereldniveau, die je vervolgens vertaald zag in ontwerpen op de beurs. Zo zie je hier rechts een detailfoto uit de trend ‘hypertribe’. Het idee:

“Door onze voortdurende ontdekkingstocht in de digitale wereld verlangen we in de fysieke wereld steeds meer naar interactieve en meeslepende omgevingen en design.„

-- Jan Trendman

Dit resulteert in expressieve ambachtelijke vormgeving, contrasterende texturen, kleuren en silhouetten. Zo zie je een stoel met een gladde roze buis, en een ribbelige zitting met veel textuur. Uiteraard staat er tegenover deze uitgesproken trend ook een tegenhanger. Zo sprak Jan over ‘Human language’, een trend met kernwoorden als instinct, organisch, aards en afzondering. Geïnspireerd en met veel stof tot nadenken ging ik weer naar huis. 

TRENDS VOOR ONDERNEMERS

Welke trend je ook aanspreekt, in de huidige (online) wereld is het belangrijk om op te vallen. Als illustratief ontwerper ben ik gespecialiseerd in het helpen van bedrijven die hun verhaal willen vertellen met beeld. Illustraties zijn daarbij een krachtig middel. Illustraties versterken je boodschap, geven speelsheid en eigenheid aan een uitstraling. Een praktisch voordeel is dat illustraties in elk gewenste kleur, formaat en stijl gemaakt kunnen worden en zo gemakkelijk onderdeel worden van een huisstijl. Tijdens een visuele strategie sessie maken we een plan voor succesvolle beeldcontent. We bespreken trends, kleur en mogelijkheden voor jouw bedrijf. 

Ik ga graag voor jou aan de slag 

Ik ben overtuigd van de kracht van Illustraties. Wil jij ook kennismaken met de kracht van illustraties en een goed ontwerp? Laten we afspreken. Dan vertel ik je graag hoe trends en illustraties jouw verhaal ondersteunen.


12 maart 2018 | José Boekema


Over José Boekema

Ik ben José, ondernemer, illustratief ontwerper en verrukt over illustraties en een goed ontwerp dat inspireert, verbindt en jouw verhaal vertelt. Graag neem ik je mee in een creatief proces: van visueel plan tot de realisatie. Het resultaat? Een eigen stijl die jouw product, dienst of boodschap in de spotlight zet. Laten we beginnen.