Mind map illustratie Eva



Tijdschrift artikel illustratie

Illustraties maken voor tijdschriften is een van mijn favoriete onderdelen van mijn werk als illustratief ontwerper. Het is erg leuk om vanuit een tekst manuscript te werken en een beeld te maken dat het verhaal verteld. Beeldredacteuren zijn altijd op zoek naar mooie illustraties. Deze mind map achtige illustraties maakte ik voor tijdschrift Eva. De vraag was om een paginavullende illustratie te maken bij het artikel over het boek ‘The Morning Miracle’ van Hal Elrod. Als eerste lees ik het artikel en de bijbehorende briefing. In de briefing van de redacteur stond ook een kleurenpalet, met veel roze en mint. 


Tijdschrift artikel illustratie

Verhaal vertellen

Vervolgens ga ik opschrijven wat de opvallende punten uit het artikel zijn,artikel zijn, inclusief ideeën welke aspecten van het verhaal ik zou kunnen uitlichten met een illustratie. Ik kijk ook naar de trends van het moment. Mindmap, travel, kleurencombinaties.. Tijdens de schets & sfeer fase zet ik ideeën op papier en stuur ik een voorstel met snelle schets naar de beeldredacteur. Na akkoord werk ik het concept van de editorial illustratie uit in kleur. Ik vind het altijd leuk om mensfiguren in de illustraties te verwerken. De geïllustreerde vrouwen zijn inmiddels kenmerkend voor tijdschrift Eva, dus verwerk ik in deze editorial ook een dame in pyjama, een knipoog naar het vroege opstaan, wat beschreven wordt in het artikel. 


Nadat het concept is goedgekeurd maak ik de bestanden gereed voor de vormgever van het tijdschrift. Het leukste moment is als ik uit de brievenbus het tijdschrift haal en snel blader naar het bewuste artikel. Altijd spannend hoe het er in zijn geheel in de context van het tijdschrift uitziet! Als het goed is, is het niet alleen een mooi beeld geworden, maar nodigt het ook uit om te lezen en prikkelt het de fantasie van de lezer.

De illustratie met de tekst ‘maak kennis met de millennial’ heb ik gemaakt bij een artikel over de vooroordelen over deze generatie die op dit moment tussen de 20 - 35 jaar oud is. Heel leuk om te doen en herkenbaar, want ik val zelf ook in deze categorie. In het midden heb ik gekozen voor een typisch beeld van deze generatie; de foodtruck. Symbool voor reizen, genieten, hipsters en aandacht voor eten en duurzaamheid. Daaromheen heb ik de verschillende onderdelen uit het artikel verbeeld. De Tiny House beweging, digitale nomaden en de leegstroom van de kerken. Ook als je het artikel niet gelezen hebt, kun je door deze illustratie al aardig wat informatie te weten komen. Het is bijna een infographic, doordat ik ook tekst en kernwoorden heb toegevoegd.  De bestanden zijn vector, daardoor kan de vormgever die het tijdschrift opmaakt uiteindelijk zelf kiezen hoe groot hij de illustratie in het magazine wil plaatsen. Ook kunnen verschillende elementjes uit de editorial illustratie herhaalt worden op de vervolg pagina’s. Waar nodig laat ik kleurvariaties zijn. Deze versie met turquoise tinten is mijn favoriet. Deze kleur heet ‘teal’ en is een van mijn lievelingskleuren!

"Samenwerken met Jose voor Eva-magazine is elke keer opnieuw leuk en verrassend. José’s enthousiasme, originaliteit en creativiteit zijn tekenend voor haar werk. Verschillende stijlen en concepten zorgen voor unieke illustraties die naadloos passen bij uiteenlopende Eva-artikelen."

- Bianca Cooper, beeldredaceur tijdschrift Eva